Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   zamknij

Archiwum

Aktualności

Aplikacja naukowca PRZ wygrała w plebiscycie

z dnia 19.03.2018
Aplikacja BlinkMouse dr inż. Joanny Marnik z Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej zdobyła pierwsze miejsce w plebiscycie „Soczewki Focusa 2017” w kategorii innowacji informatycznych i drugie miejsce w całym plebiscycie.

Wynalazek pozwala na obsługę komputera osobom sparaliżowanym, które poruszają jedynie powiekami, z powodzeniem zastępuje mysz komputerową.

 
Jak tłumaczy dr Marnik wizyjna myszka BlinkMouse przeznaczona jest dla osób, które mogą komunikować się jedynie przy pomocy mrugnięć. - Osoby takie zazwyczaj przykute są do swoich łóżek w domach, nie spotyka się ich na ulicach, więc przeciętnemu człowiekowi wydaje się, że jest ich niewiele. Uważam, że nawet jeśli z mojej aplikacji skorzysta tylko kilka osób, to i tak warto było ją stworzyć  - podkreśla Joanna Marnik.
 
Zapytana o zwycięstwo w plebiscycie naukowiec odpowiada: - Na razie jest to dla mnie powód do satysfakcji ze swojej pracy. Mam nadzieję, że dzięki zwycięstwu informacja o aplikacji BlinkMouse dotrze do większego grona potencjalnych użytkowników. Produkty służące osobom z niepełnosprawnościami, a na Politechnice Rzeszowskiej powstaje ich wiele, z pewnością pokazują naszą uczelnię jako firmę odpowiedzialną społecznie, co w dzisiejszych czasach jest bardzo korzystne – podsumowuje Joanna Marnik.
 
Podstawowa wersja aplikacji jest darmowa i można ją pobrać ze strony Politechniki Rzeszowskiej. Wersja pełna jest rozprowadzana przez Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Dysfunkcjami Rozwojowymi BRUNO, na podstawie umowy licencyjnej podpisanej pomiędzy Politechniką Rzeszowską a tymże Stowarzyszeniem.
 
Dr Marnik w dalszym ciągu planuje pracować nad rozwiązaniami dla osób niepełnosprawnych. - Pomysłów mam wiele, niektóre w trakcie realizacji, inne jeszcze w sferze planów. Mam nadzieję, że ujrzą w niezbyt odległej przyszłości światło dzienne – dodaje.
 
Aplikacja BlinkMouse w plebiscycie konkurowała z rozwiązaniami skierowanymi do szerokiej grupy użytkowników, takimi jak robot do nauki języków, cyfrowy długopis zamieniający pisany tekst na postać cyfrową, muzealne selfie, czy wirtualny prawnik.
 
Plebiscyt na najciekawsze polskie innowacje organizowany był po raz dziewiąty. Internauci głosowali na przełomowe przedsięwzięcia naukowe i technologiczne w trzech kategoriach innowacji: technicznej, medycznej i informatycznej. 
 

Nasi partnerzy

    

Nasi sponsorzy