Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   zamknij

Archiwum

Kultura

Woynarowski, Toman, Baran, Siembida – młoda sztuka Stalowej Woli

z dnia 05.01.2018
Już 12 stycznia o godz. 18:00 otwarte zostaną dwie nowe wystawy czasowe: „Novus Ordo Seclorum / Nowy Porządek Wieków” oraz „Trójwymiar”, prezentujące prace artystów, których łączy ze sobą zarówno nowoczesne, autorskie i oryginalne spojrzenie na sztukę, jak i pochodzenie, bo aż trzech z nich urodziło się w Stalowej Woli lub w Nisku.

 W świecie już jest o nich głośno, więc nasze Muzeum chce przybliżyć ich twórczość lokalnym odbiorcom. Prace prezentowane na wystawach w swojej różnorodności wykazują cechy oryginalnego i nasyconego indywidualizmem stylu oraz charakterystycznego języka form plastycznych. To przykład unikatowego sposobu postrzegania i przedstawiania rzeczywistości ujętej w ramy sztuki współczesnej.

Wystawa Jakuba Woynarowskiego Novus Ordo Seclorum / Nowy Porządek Wieków to efekt projektu artystycznego realizowanego przez autora od blisko dekady, a będącego interdyscyplinarnym przedsięwzięciem artystycznym, skoncentrowanym na poszukiwaniach związków pomiędzy dokonaniami artystycznej awangardy XX wieku a zjawiskami z obszaru sztuki dawnej. Klamrą, która spina wszystkie elementy tej fikcyjnej, choć osnutej wokół prawdziwych zdarzeń opowieści o sztuce, jest teoria spiskowa, sugerująca istnienie tajnego, ikonoklastycznego stowarzyszenia, odpowiedzialnego za artystyczne, religijne i polityczne rewolucje w dziejach nowożytnej kultury Zachodu. Osią dygresyjnej i nielinearnej narracji na temat „archeologii awangardy” jest nieustannie rozbudowywana mapa śledztwa – wieloczęsciowa kompilacja grafik, kolaży, fotomontaży i diagramów. Wątkiem spajającym wszystkie elementy jest motyw ogrodu francuskiego, będącego zarazem labiryntową galerią abstrakcyjnych form przestrzennych, powstałych – pomimo formalnego podobieństwa – w odległych epokach historycznych: od neoplatońskich studiów perspektywicznych, poprzez kosmologiczne modele, aż po przykłady modernistycznej architektury. Kolejne odsłony projektu prezentowane były dotychczas m.in. w Europejskim Banku Centralnym we Frankfurcie, Fondazione Memmo w Rzymie, MeetFactory w Pradze, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i krakowskim MOCAK-u. Wystawie towarzyszy katalog.

 

Trójwymiar to wystawa składająca się z prac trzech artystów: Tomka Barana, Sławomira Tomana, Grzegorza Siembidy, a pokazująca świat w sposób abstrakcyjny. Zgodnie ze swą łacińską etymologią artystyczna abstrakcja (łac. abstractio – oderwanie) postrzegana jest jako „oderwana” od rzeczywistości i w związku z tym pozbawiona właściwości mimetycznych. Paradoksalnie jednak cechą łączącą zaproszonych artystów wydaje się być właśnie specyficznie pojęty realizm, będący efektem wnikliwej obserwacji detali „trzeciego planu”, z reguły umykających uwadze w przeżywanej pośpiesznie codzienności. Tomek Baran, wychodząc od doświadczeń abstrakcji geometrycznej, eksperymentuje z niekonwencjonalnymi narzędziami i nośnikami (takimi jak materiały budowlane i farby przemysłowe), nawiązując dialog zarówno z inspirującymi go elementami przestrzeni publicznej (m.in. grafiką użytkową i ulicznymi tagami), jak i z galeryjnym white cubem. Sławomir Toman, kojarzony z tradycją pop-artu i hiperrealizmu, przenosi wybrane atrybuty kultury konsumpcyjnej (niczym współczesne motywy wanitatywne) z galerii handlowej wprost do galerii sztuki, pozbawiając je oryginalnego tła i poddając odrealniającym powiększeniom. Grzegorz Siembida w swoich organicznych kompozycjach czerpie inspiracje zarówno z różnych obszarów kultury wizualnej (od malarstwa naskalnego oraz sztuki folklorystycznej, aż po koloryzm, informel i pop-art), jak i z najbliższego otoczenia – pracowni malarskiej, stanowiącej zasobnik form i faktur, a zarazem „żywe” środowisko. Prezentując dorobek trzech wymienionych twórców wystawa w stalowowolskim Muzeum Regionalnym opisuje trzy odrębne ścieżki dojścia i wyjścia z obszaru abstrakcji, ujawniając zarazem ich nieoczekiwane sploty, przybierające we wspólnej przestrzeni ekspozycyjnej formę trójwymiarowej instalacji.

 

Kuratorem obu wystaw jest Jakub Woynarowski, twórca pochodzący ze znanej artystycznej stalowowolskiej rodziny. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Rysunku Narracyjnego oraz kurs „Kultura Wizualna”. W swojej twórczości łączy doświadczenia artysty wizualnego, projektanta i niezależnego kuratora. Jako autor powieści graficznych i artbooków – m.in. „Corpus Delicti” (2013) i „Martwy sezon” (2014) – bada możliwości zastosowania różnorodnych form wizualnej narracji jako narzędzi refleksji teoretycznej. Podejmując zagadnienia z zakresu „archeologii awangardy” poszukuje analogii między dziełami sztuki dawnej i nowoczesnej. Porusza tematy związane z postsekularyzmem, posthumanizmem, krytyką instytucjonalną i kuratorstwem gonzo. Tworzy i angażuje się w projekty artystyczne w wielu europejskich miastach, m.in. w Pradze, Amsterdamie, Wenecji, Frankfurcie, Kolonii, Rzymie.

 

Wernisażowi wystaw towarzyszył będzie recital pt. „To nasza młodość” w wykonaniu Roksany Lewak (śpiew), Konrada Mastyło (piano) oraz Michała Chytrzyńskiego (skrzypce). Artyści wykonają utwory z repertuaru kabaretu „Piwnica Pod Baranami”.

 

Czas trwania wystaw:

12 stycznia – 25 lutego 2018 r.

Miejsce:

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

ul. Sandomierska 1

Wernisaż:

12 stycznia 2018 r., godz. 18:00

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

ul. Sandomierska 1

Nasi partnerzy

   

Nasi sponsorzy