5 sierpnia 2021

Którędy iść? Jak zwiedzać, aby dużo zapamiętać? Co robić, by w pamięci nie pozostało samo tylko wrażenie? To pytania oszołomionych turystów i troska przewodników. Jest na to sposób…

Zwiedzanie parku etnograficznego w Kolbuszowej to potężny zastrzyk doświadczeń: ogrom wiedzy o architekturze, historii, kulturze, obyczajach Lasowiaków i Rzeszowiaków, nagromadzenie przepięknych widoków, ciekawych dźwięków i niezwykłych zapachów, przyjemny wysiłek porządnego spaceru…

Tyle pozytywnych bodźców warto uporządkować. W tym celu pracownicy skansenu przygotowali trzy gry terenowe dla młodszych i nieco starszych turystów, aby prócz ogólnego pozytywnego wrażenia pozostała pamiątka w postaci zbioru cennych wiadomości związanych z konkretną dziedziną życia dawnej wsi oraz elegancko zaprojektowanej karty.

Gra „W koło Macieju” została przeznaczona dla przedszkolaków. Motywem przewodnim jest podstawowa figura geometryczna, a jej idealny kształt prowadzi najmłodszych przez skansenowskie ścieżki, raz po raz stawiając przed nimi zadanie do wykonania. Z pomocą dorosłych opiekunów kilkulatkowie mają szansę poćwiczyć uważność i przeżyć prawdziwą przygodę!

Gry dla młodzieży szkolnej i dorosłych dotyczą architektury regionalnej i młynarskiego rzemiosła. Plansza zatytułowana „Wielka tarapata, dziurawa w deszcz chata” to zestaw łamigłówek, rebusów, i krzyżówek, które można rozwiązać tylko, jeśli jest się bystrym obserwatorem lasowiackich i rzeszowskich ciekawostek architektonicznych. Gra „Kawałek chleba nie spadnie z nieba…” prowadzi ścieżką pełną zagadek dotyczących sposobów przechowywania, przetwarzania i mielenia zboża oraz narzędzi do tego służących.

Muzeum zaprasza więc do niestandardowego zwiedzania skansenu – z wyjątkowym przewodnikiem w postaci mapy i karty z zadaniami. Powodzenia!

 

Szczegóły: www.muzeumkolbuszowa.pl

Piotr Mazurkiewicz