9 marca 2022

Już 27 marca br. o godz. 18.00 w dawnej siedzibie rodu Morskich odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Echa i rezonanse. Spotkania ze sztuką we dworze”. Będzie to koncert fortepianowy Pawła Barana. Podczas recitalu będziemy solidaryzować się z walczącą Ukrainą.

To wystąpienie pianisty w dworze z Brzezin będzie szczególne, ponieważ wpisuje się ono w obchody  Roku Romantyzmu Polskiego. Równo 200 lat temu, w 1822 r., wydano w Wilnie „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza. Jest to moment, od którego badacze wyznaczają początek epoki w kulturze polskiej – ten wyjątkowy czas, kiedy na jej polu działali genialni artyści, myśliciele i działacze polityczni. Oni to „w sytuacji narodowej niewoli stworzyli kraj duchowej wolności, rozwinęli programy niepodległościowe, a zarazem wynieśli polską literaturę, muzykę i malarstwo do rangi czołowych osiągnięć kultury europejskiej”. W takich właśnie słowach podkreślano znaczenie epoki romantyzmu w uchwale, która ustanowiła 2022 r. Rokiem Romantyzmu Polskiego.

Aby przypomnieć depozyt, jaki pozostawili nam dziewiętnastowieczni artyści, Paweł Baran wykona dzieła twórców komponujących właśnie w tym czasie. Dworski salon wypełni się muzyką, która 200 lat temu zawładnęła wyobraźnią Fryderyka Chopina czy Ferenca Liszta. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że ten niedzielny wieczór będzie rezonansem natchnień romantycznych gigantów muzyki.

Pragniemy zaznaczyć, że recital rozpoczniemy szczególnym utworem. Będzie to „Pieśń bez słów” ukraińskiego kompozytora polskiego pochodzenia Siergieja Bortkiewicza.

W programie:

Siergiej Bortkiewicz – Pieśń bez słów op. 65 nr 1Fryderyk Chopin – Polonez A-dur op. 40 nr 1Fryderyk Chopin – Preludium Des-dur op. 28 nr 15Fryderyk Chopin – Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22Fryderyk Chopin – Nokturn cis-moll op. posth.Ferenc Liszt – Etiuda transcendentalna d-moll nr 4 (Mazeppa)Fryderyk Chopin – Mazurki op. 68Fryderyk Chopin – Polonez As-dur op. 53

Paweł Baran kształcił się na Akademii Muzycznej w Odessie w klasie prof. Anatolija Kardashova oraz Akademii Muzycznej w Łodzi im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, gdzie ukończył studia I stopnia w klasie prof. Marka Drewnowskiego oraz II stopnia w klasie prof. Tomasza Bartoszka. Pracował pod kierunkiem wybitnych pedagogów, takich jak prof. Alexey Botvinov i prof. Tadeusz Chmielewski. Kursy mistrzowskie odbył u prof. Tatiany Shevchenko, prof. Anatolija Kardashova, prof. Andrzeja Tatarskiego, prof. Edwarda Wolanina, prof. Michała Drewnowskiego oraz prof. Macieja Pabicha.

Występował w Polsce i za granicą. Brał udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju, Międzynarodowym Festiwalu „Jeunesses Musicales” czy Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Fortepianowej im. Marii Turzańskiej. Jako solista współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi, Orkiestrą „Polish Camerata” oraz Orkiestrą Kameralną „Wirtuozi Lwowa”. W 2021 r. został laureatem w Konkursie Pianistycznym Rocky Mountain w Toronto oraz w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Tiziano Rossettiego w Lugano. W tym roku zdobył I nagrodę w II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Gloria Artis” w Wiedniu.

Ma na koncie nagrania z muzyką solową i kameralną, także dla Telewizji Polskiej oraz Polskiego Radia. Wraz z pianistą Andrzejem Ślązakiem dokonał pierwszego polskiego nagrania kompozycji Simeona ten Holta „Canto ostinato”. Pełni funkcję Kierownika Sekcji Fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. I.J. Paderewskiego w Stalowej Woli, a jego uczniowie zdobywają nagrody w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach.

Informacje dotyczące rezerwacji biletów i płatności dostępne są na internetowej stronie Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej.

inf.pras.