15 maja 2019

Po raz pierwszy będzie je można zobaczyć 18 maja, podczas Nocy Muzeów

Podczas tegorocznej nocy muzeów w Stalowej Woli, tamtejsza placówka będzie mogła   pochwalić się nowymi obrazami w kolekcji Alfonsa Karpińskiego. Dwie piękne i niezwykłe prace zakupione do zbiorów Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli będzie można po raz pierwszy zobaczyć właśnie 18 maja 2019 roku.

Pierwsza z prac – Pielgrzymi – to obecnie najcenniejsze dzieło w naszym Muzeum. Ten wyjątkowy obraz z krakowskiego okresu twórczości Alfonsa Karpińskiego przedstawia grupę ludzi idących na Kalwarię. Artysta w 1907 roku sam wybrał się na pielgrzymkę do Kalwarii Zebrzydowskiej i wykonał serię szkiców, które posłużyły mu później do stworzenia tego wielkoformatowego dzieła. Imponujące wymiary pracy (117 x 196 cm) oraz ukazanie postaci tyłem działają na wyobraźnię widza. Stając przed obrazem możemy się poczuć jak jeden ze strudzonych pielgrzymów. Dzieło to zdradza fascynację Karpińskiego folklorem i polską wsią, a dzięki podjętej tematyce znakomicie wpisuje się w nurty artystyczne Młodej Polski.

Drugą nowością w Galerii jest obraz Niedziela (Kościół paryski) z 1909 roku pozyskany dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Kolekcje Muzealne. Praca pochodzi z paryskiego okresu twórczości artysty. W latach 1907–1912 Alfons Karpiński kształcił się w paryskiej Académie Willi uczęszczając do atelier H. Martina i H. Anglade’a. W Paryżu malował paryskie ulice, skwery, sceny rodzajowe, ale przede wszystkim kobiety. Ten okres uważany jest za najważniejszy w artystycznym rozwoju Karpińskiego. Niedziela to obraz olejny na tekturze, przedstawia gotycki kościół wykonany z czerwonej cegły. Obraz jest wyjątkowy głównie ze względu na motyw wybrany przez autora, dość dla niego nietypowy, ale i czas powstania. Prace Karpińskiego z wczesnego okresu paryskiego są rzadko spotykane, zapewne większość z nich pozostaje nadal w prywatnych rękach kolekcjonerów francuskich. Wczesny okres paryski twórczości Karpińskiego nie jest jeszcze w pełni zbadany.

Od niedawna Galeria Karpińskiego prezentuje także kolejny depozyt z Muzeum Narodowego w Krakowie. Jest to symboliczny obraz Prometeusz z 1898 roku.

 

Iwona Kosztyła