24 lipca 2018

Bez wody człowiek jest w stanie wytrzymać tylko kilka dni, a długotrwałe powstrzymywanie się od picia może doprowadzić nawet do śmierci. Jednak odwodnienie jest dla nas groźne już w dużo mniej ekstremalnym wymiarze. Warto o tym pamiętać szczególnie w trakcie upałów.

Głównymi oznakami odwodnienia są m.in. zmniejszony apetyt, bezsenność, osłabienie czy bóle głowy. Woda znajduje się w każdej komórce naszego ciała i jest wykorzystywana we wszystkich procesach metabolicznych. Bez niej nie jesteśmy w stanie funkcjonować. – Brak wody będzie powodował obumieranie każdej pojedynczej komórki naszego ciała. Organizm, aby się przed tym obronić, będzie chciał ja pozyskiwać ze wszystkich zasobów, z płynu stawowego, ale także z krwi. Może to spowodować występowanie incydentów, tzw. zakrzepowo-zatorowych, bardzo niebezpiecznych dla życia. – mówi Paulina Szady, dietetyk.

 

Powinniśmy wypijać minimum 30 ml na każdy kilogram masy ciała, a to, ile wody potrzebujemy zależy też np. od płci, wieku, ale równie ważne jest nasze zapotrzebowanie energetyczne. Średnia ilość wody koniecznej do zachowania zdrowia to od 1,5 do 2 litrów dziennie.

Lepiej jest pić wodę w małych ilościach przez cały dzień niż jednokrotnie wypijać całą butelkę.

Agnieszka Radochońska-Kloc