16 kwietnia 2019

zdj. ARK

Pierwszy etap przebudowy stacji Rzeszów dobiega końca. Już niedługo podróżnym zostanie udostępniony przystanek Rzeszów Zachodni - mówi Wojciech Waś z PKP PLK, dyrektor projektu ds. przebudowy Stacji Rzeszów Główny.

Skorzystają z niego podróżni pociągów kursujących na trasie Ocice. –Wszystkie prace zostały zakończone. Aktualnie trwa montaż pojedynczych elementów związanych z małą architekturą i wyposażeniem peronów. Równolegle prowadzimy prace na peronie nr 2  wyspowym. Zapewni on obsługę podróżnych na linii Kraków-Rzeszów-Przemyśl (nr91). Tam w najbliższym czasie zostanie zakończona budowa nawierzchni, na niej dwie wiaty peronowe. Na przystanku Rzeszów Zachodni będą ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Prawie zakończono już montaż pochylni, przy peronie 2 zostanie zamontowana winda, ale też schody. Ruch osobom niedowidzącym ułatwią pasy ostrzegawcze, będą informacje również w języku Braille’a. Montowane są ławki. Dobrą orientację w podróży zapewnią gabloty i tablice informacyjne– mówi Kamil Mergel, kierownik kontraktu. 

Z peronu 2 podróżni skorzystają od grudnia br. – od nowego rozkładu jazdy.

PLK zakończyły montaż trzech kolejowych mostów nad Aleją Wyzwolenia. Po dwóch odbywa się już płynny ruch pociągów. Ostatnią nową 160–tonową konstrukcję zamontował specjalny dźwig nocą 11/12 kwietnia. Wykonawca rozpoczął już na niej układanie toru i zabudowę sieci trakcyjnej. Trzy nowe obiekty zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym oraz drogowym. Do przebudowy mostów, których konstrukcje stalowe ważą 485 ton, użyto m.in. 120 ton zbrojenia i ponad 850 m3 betonu. Przyczółki obiektów posadowiono na blisko 160 palach o długości 15 m. Prace przy mostach – rozbiórkę starych obiektów i montaż nowych, zaplanowano i prowadzono głównie nocą, aby maksymalnie ograniczyć zmiany w ruchu drogowym.

W lipcu ruszą prace przy Stacji Rzeszów Główny. Powstaną dwa nowe perony, trzeci będzie remontowany, zostanie przebudowany zabytkowy peron nr 1. Będziemy budować nowe, bezkolizyjne przejście podziemne łączące ulice Kochanowskiego z Placem Dworcowym. finał to przebudowa wiaduktu nad ulicą Batorego. Chcemy skupić dwa etapy w jednym i rozpocząć wszystko w lipcu –  dodaje  Wojciech Waś z PKP PLK.

Wszystkie prace zakończą się w pierwszym kwartale 2021 roku. Koszt inwestycji to ponad 200 mln zł. Realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”.

 

Agnieszka Radochońska-Kloc