13 listopada 2018

zdj. pixabay.com

Jak wyrobić e-kuz? jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta czy też jakich formalności należy dopełnić by skorzystać z leczenia uzdrowiskowego. Odpowiedzi na te pytania będzie można uzyskać dzwoniąc pod numer 800 190 590. Ruszyła Telefoniczna Informacja Pacjenta.

To jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. TIP będzie obsługiwana przez kilkudziesięciu pracowników oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Jak funkcjonuje w praktyce. – Dzwonimy i musimy zdecydować do kogo kierujemy pytanie, czy do Narodowego Funduszu Zdrowia, czy Rzecznika Praw Pacjenta, jesteśmy również informowani, że rozmowy są nagrywane, a następnie jesteśmy łączeni z osobą, która jako pierwsza ma możliwość odebrania rozmowy. – mówi Rafał Śliż, rzecznik prasowy podkarpackiego oddziału wojewódzkiego NFZ.

Ogólna infolinia gwarantuje uzyskanie szybkiej, kompleksowej i przejrzystej informacji dotyczącej funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Infolinia jest potrzebna, bo często zapytania dotyczące ogólnych zagadnień i problemów kierowane były do działu skarg czy wniosków. Ale takie rozwiązanie to nie nowość.

Nowy jednolity numer w całym kraju zastępuje kilkanaście numerów funkcjonujących do tej pory w oddziałach wojewódzkich Funduszu. –Każdy oddział miał swój numer oraz zakres spraw, które można było na tej infolinii poruszyć, np. oddział podkarpacki informował gdzie znaleźć konkretnego specjalistę, poradnię, czyli, gdzie się leczyć oraz informację na temat terminów leczenia. Aktualnie jest to większy zakres. – mówi Rafał Śliż

Marek Cytacki, naczelnik wydziału spraw obywatelskich w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta mówi, że telefoniczna informacja pacjenta ma potraktować go w sposób kompleksowy. Jak dodaje, to nasz wspólny klient.

W ubiegłym roku infolinie NFZ obsługiwały ok. 40 tysięcy połączeń miesięcznie. Z kolei liczba udzielonych porad dzięki infolinii Rzecznika Praw Pacjenta od momentu powstania urzędu (10 lat) przekroczyła 338 tys.

Docelowo Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie nie tylko pomagała Pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, ale z czasem, na wzór brytyjskiego National Health Service, pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.

Agnieszka Radochońska-Kloc