7 stycznia 2019

Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w styczniowych projekcjach filmowych połączonych z pofilmowymi dyskusjami.

W programie:

07.01.2019 r. – DLACZEGO JESTEŚMY KREATYWNI?, reż. Hermann Vaske 14.01.2019 r. – PŁOMIENIE, reż. Chang-dong Lee
21.01.2019 r. – METROPOLIS, reż. Fritz Lang – jubileuszowa projekcja filmu niemego z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu „Czerwie”
28.01.2019 r. – AJKA, reż. Sergiej Dworcewoj

Pokazy filmów zaplanowano w poniedziałki o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7. Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.

Informacje dystrybutorów o filmach: 

DLACZEGO JESTEŚMY KREATYWNI?, reż. Hermann Vaske

Produkcja: Niemcy 2018

Gatunek: dokument

Czas trwania: 84 min.

Dlaczego jesteśmy kreatywni?” – 30 lat. 50 rozmów. Jedno pytanie.

Podczas tej niezwykłej filmowej podróży spotkamy się z największymi postaciami współczesnej kultury i popkultury. To od nich dziś głównie zależy, co oglądamy, czego słuchamy, w co się ubieramy i jak myślimy. Wszyscy odpowiedzą na jedno przewrotne i intrygujące pytanie: dlaczego jesteście kreatywni? Poznamy odpowiedzi inspirujące, niektóre być może szokujące, ale też takie, które potrafią odmienić życie. Połączone stworzą fascynujący portret kilku pokoleń najbardziej wpływowych ludzi świata zawarty w jednym z najoryginalniejszych filmów ostatnich lat. Na ekranie zobaczymy m.in. Jima Jarmuscha, Marinę Abramović, Pedro Almodóvara, DavidaBowiego, Björk, Wima Wendersa, Wernera Herzoga, Yoko Ono, Angelinę Jolie, Davida Lyncha, Quentina Tarantino, Bono, Nicka Cave’a, Stephena Hawkinga, Dalajlamę, Johna Cleese’a, Jimmy’ego Page’a, Vivienne Westwood czy Umberto Eco.

PŁOMIENIE, reż. Chang-dong Lee

Produkcja: Korea Południowa 2018

Gatunek: Thriller

Czas trwania: 148 min.

Prezentowany w Konkursie Głównym 71. MFF w Cannes i wyróżniony nagrodą

FIPRESCI, nowy film wybitnego koreańskiego reżysera Chang-donga Lee, który

specjalnie dla tego projektu powrócił z emerytury.

Film jest koreańskim kandydatem do OSCARÓW 2019 w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.

Scenariusz jest luźną adaptacją opowiadania „Spalenie stodoły” Harukiego Murakamiego. Film jest także wyraźnym ukłonem w kierunku Williama Faulknera, który w 1939 roku również napisał opowiadanie zatytułowane „Spalenie stodoły”. Reżyser wraz ze współscenarzystą Jungmi Ohem, z którym zwykle pracuje, wpletli w tę z pozoru nieskomplikowaną opowieść wiele różnych podtekstów i subtelnych aluzji do obu opowiadań.

Nagrody:

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – Konkurs Główny, NAGRODA FIPRESCI, Nagroda Specjalna za scenografię „Vulcain de L’Artiste-Technicien”

2018 – Nagrody Wielkiego Dzwonu, koreański odpowiednik Oscarów –najlepszy film (nagroda główna), nominacje: najlepszy reżyser, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy debiut aktorski żeński, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia

2018 – Buil Film Awards, Korea Południowa – najlepszy reżyser (nagroda główna), najlepsza muzyka (nagroda główna), nominacje: najlepszy film, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy debiut aktorski żeński, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy ADANA – najlepszy film zagraniczny (nagroda główna)

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Manaki Brothers – Golden Camera 300 (nagroda główna)

METROPOLIS, reż. Fritz Lang

Produkcja: Niemcy 1927

Gatunek: Science fiction Czas trwania: 91 min.

Futurystyczna wizja potężnego miasta, w którym wąska grupa uprzywilejowanych obywateli wspięła się na szczyt technicznych zdobyczy industrializmu. Życie toczy się tu pod samym niebem, mieszkańcy dawno oderwali się od przyziemnej codzienności, ciesząc się doskonale funkcjonującym mechanizmem miejskiej maszynerii.

Futurystyczna idylla ma jednak swoją cenę. Ktoś musi przecież wprawiać cały mechanizm w ruch i pilnować, by wszystko poruszało się w idealnym rytmie. Głęboko pod ziemią, w zimnych, ciemnych korytarzach tkwi żywa siła wielkiego Metropolis, która niebawem ujrzy światło dzienne.

„Metropolis” jest niewątpliwie pierwszym istotnym filmem SF. Z początku o dziwo było niedoceniane przez Masy, co spowodowało pocięcie taśmy filmowej w celu skrócenia czasu trwania. Jest jednym z filmów, które kształtowały przyszłość kina. Czerpało z niego wiele produkcji, między innymi „Łowca androidów” Ridleya Scotta. Z „Metropolis” wyłaniają się wizje przyszłości.

Film zachwyca od strony technicznej. Mimo że pochodzi z dalekiej przeszłości, może spodobać się nawet bardzo wybrednym widzom i wielbicielom współczesnych produkcji.

Muzyka wykonywana na żywo przez zespół „Czerwie” będzie wzmagać przeżywane emocje.

AJKA, reż. Sergiej Dworcewoj

Produkcja: Rosja, Niemcy, Polska, Kazachstan, Chiny 2018

Gatunek: Dramat

Czas trwania: 109 min.

Ajka właśnie urodziła dziecko. Nie ma przyjaciół, stałej pracy i partnera. Nie ma nawet własnego pokoju. Grozi jej śmiertelne niebezpieczeństwo. Wciągnięta w spiralę długów, młoda matka stoi przed najważniejszą decyzją życia: czy powinna oddać dziecko dla jego i swojego dobra?

„Ajka” jest opowieścią o kobiecej sile i jednym z najbardziej sugestywnych obrazów Moskwy we współczesnym kinie. Nie pozostawi nikogo obojętnym.

Samal Jesljamowa, która wcieliła się w tytułową rolę, otrzymała Nagrodę dla Najlepszej Aktorki w Cannes. Film otrzymał też nagrodę dla najlepszego filmu oraz nagrodę specjalną jury w Cottbus. Wcześniej „Ajkę” nagrodzono na festiwalu All About Freedom w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Teraz ma szansę na Oscara jako kazachski kandydat do tej nagrody.

„Ajka” jest koprodukcją pięciu krajów: Rosji, Niemiec, Polski, Kazachstanu i Chin. Zdjęcia do filmu zrealizowała wybitna polska operatorka Jolanta Dylewska.

Informacja prasowa