15 marca 2023

Rośnie świadomość praw konsumenta – uważa Radomir Stasicki, Miejski Rzecznik Konsumenta.

Nasz poranny gość powiedział, że potrafimy upominać się o swoje prawa, co nie oznacza, że zawsze są one respektowane przez sprzedawcę czy producenta. Zwracał uwagę, by dobrze czytać warunki umowy i przyglądać się zawieranym transakcjom, zwłaszcza przez internet, ze względu na rosnącą przestępczość w tym obszarze.

Radomir Stasicki powiedział, że jeszcze kilka lat temu najwięcej spraw wpływających do miejskiego rzecznika konsumentów dotyczyło reklamacji butów. Dziś w głównej mierze obejmują one obszar sektora bankowego czy ubezpieczeniowego.

Od 1 stycznia 2023 r. weszły zmiany w prawach konsumenta. Zmieniło się nazewnictwo: zamiast 'rękojmi” jest 'odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. W zaktualizowanych przepisach w pierwszej kolejności konsument może żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń.

Małgorzata Oczoś-Błądzińska

Skip to content